Wat is nu eigenlijk een virtueel assistent?
Is een virtueel assistent van toegevoegde waarde voor jouw bedrijf? Zeker weten, maar laten we eerst even kijken wat een VA nu eigenlijk betekent.
Virtueel betekent “schijnbaar aanwezig” en een assistent is een “helper”, althans volgens de Van Dale. Dus een virtueel assistent is een helper die schijnbaar aanwezig is.
“Ok”, hoor ik je denken “lekker duidelijk ook”, maar eigenlijk is het niet moeilijker dan dat. Een virtueel assistent is het grootste deel van de dag aanwezig, alleen kun je ze niet (altijd) zien.
Hoe werkt dat dan precies?
Ze werken volledig in de lucht, loggen in vanaf een externe locatie en vallen hun klanten niet lastig met het inrichten van een werkplek, aanschaf van computer en telefoon, voor hen hoef je geen sociale lasten of verzekeringen te betalen.
Wat ze nodig hebben is het verhaal van de klant. Een korte uitleg van de werkzaamheden die je uit wil besteden en een mogelijkheid om in te loggen in een eventueel branche gebonden softwarepakket.
Zit je meteen vast aan een virtueel assistent?
Nee. Niet meteen, maar ook niet na een tijdje…..dus eigenlijk gewoon niet. Je bespreekt wat er moet gebeuren, samen maak je een inschatting van de uren en kijk je aan de hand daarvan welk abonnement of andere vorm het beste past. Vind je het niet fijn om aan een x-aantal uren vast te zitten en betaal je liever per uur? Dan kan dat natuurlijk ook.
Is een virtueel assistent dus van toegevoegde waarde?
Jazeker, de tijd die jij normaal gesproken kwijt bent aan bijzaken, zoals uitzoekwerk, organiseren, plannen, administratie en ga zo maar door, kun je dan besteden aan jouw corebusiness en dus meer omzet draaien of weer eens met de benen op tafel om na te denken over de toekomst. En bovendien hoef je je ook niet meer druk te maken om deze zaken, want je krijgt alles op een presenteerblaadje van je VA teruggekoppeld.